Як формується коаліція? Думка правників.
Коли пишеться матеріал, ЗМІ, посилаючись на анонімні джерела кажуть, що принципові домовленості про парламентську коаліцію вже досягнуто. Дай Бог. Бо перші дні, які ознаменувалися публічним обміном коаліційних угод та взаємними закликами, виглядали тривожно. Але ми вирішили поцікавитися, чи є юридична відповідь на запитання: на якій базі формується коаліція, чи має одна політична сила запрошувати іншу? Чи ініціює створення коаліції політсила, яка лідирує у багатомандатному окрузі, чи та, яка має найбільше депутатських мандатів?
Пропонуємо вам думки експертів в сфері державного будівницта та виборчого законодавства, які не належать до жодної політичної сили.
Борис Беспалий, експерт з виборчого права:
- В законодавстві нема чіткого припису. Там є положення, що коаліція утворюється фракціями. В 2007 році після позачергових виборів найбільший результат взяла Партія Регионів, а коаліцію утворила БЮТ та Наша Україна. А тоді діяла та сама Конституція, що і зараз.
Ні законодавчих приписів, на усталеної практики в Україні немає. Якщо хочеш пропіаритися, а не утворити коаліцію, то піднімаєш прапор та кричиш: "Гей, усі до мене", бо всі хочуть бути засновниками і ніхто не хоче приєднуватися. Так у всьому. Коаліція, якщо вона має намір працювати, а не поборювати партнерів, повинна утворюватися так: після проведення всіх консультацій приймається спільне рішення. Партнери по коаліції мають робити спільну заяву про утворення коаліції. Коаліційна угода також повинна бути сформована всіма, там має бути положення,спільні для всіх суб'єктів коаліції. Всі мають виступати паритетно та узгоджено, всі рівноправні, програма також - спільний доробок.
Я робив аналіз проекту Конституції, вносений Президентом Порошенком (він його узгоджував з фракціями у попередньому парламенті 7 скликання). Там поняття міжфракційної коаліції відсутнє, а вводиться поняття парламентської більшості, яка формується не фракціями, а на індивідуальній основі. Там вводяться поняття "парламентська більшість" та "парламентська опозиція". Це більшою мірою відповідає усталеній демократичній світовій практиці. Ці всі принципи важливі для будь-якого парламенту без прив'язки до коаліції. Нинішня Конституція (а там написано, що коаліцію будують фракції) закладалася під пропорційну систему 2006 року. І змішана система взагалі не корелюється із нинішніми правилами формування. Ця система зовсім не враховує змішаний аспект. А саме те, що по мажоритарці можуть пройти представники дрібних партій, як "Заступ", більших партій, як "Свобода", або самовисуванці.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: В Садового з'явився великий скепсис щодо коаліції
Юрій Ключковський, експерт з виборчого та конституційного права:
- Юридичного вирішення, хто перший має утворювати коаліцію, немає. Це лише питання розуму політиків. І, чесно кажучи, певною мірою небезпечний момент повторення ситуації кінця 2005 року, точніше всього періоду з 2005 по 2010 рік. Тоді між сильним президентом та сильною партією, яка мала більшість у парламенті, були конфлікти, що призводили до втрат України. Я дуже сподіваюся, що не буде розмов про першість, а будуть розмови про предмет діяльності. І чесно кажучи, що збереження коаліції, яка була після лютого, і збереження єдності європейського демократично налаштованого політикуму - сьогодні просто життєво важливе завдання. Я просто просив би наших політиків віднести на другий план питання, хто перший, а хто другий.
Олександр Барабаш, віце-президент Асоціації народних депутатів України:
- Ані в Конституції, ані в Регламенті нічого детально не написано, хто повинен проявляти ініціативу у створенні коаліції. Сьогодні застосувати формальну норму Конституції або Регламенту, яка віддавала би пріоритет тій чи іншій партії чи фракції - неможливо. Бо діє мажоритарна складова, яка змінює результат за партійними списками. Посилання на традиції західного парламентаризму недоречні. Хапання за норми та традицію виглядає непереконливо. Традиції у нас складаються тільки зараз. І в даний момент не потрібно мірятися розмірами фракцій чи рейтингами за партійними списками, а приступати до найскорішого обговорення. А хто з них буде старший, це питання вторинне. Бо разом Народному Фронту та БПП вдвох стійку більшість не сформувати, потрібний третій. І якщо вони вдвох не знаходять мову з елементарного питання, це викликає дуже велику тривогу. Бо далі буде узгодження посад, пунктів програм. Вибори пройшли достроково і вони мають якнайшвидше опанувати ситуацію.
Джерело: