Кремль скорочує витрати на Т-50.
Ще недавно Росія планувала взяти на озброєння до кінця десятиліття 52 сучасних винищувача-невидимки Т-50. Принаймні, такі наміри.
Схоже, що зараз програма Т-50 зіткнулася з великими труднощами, і Росія може істотно скоротити кількість запланованих до виробництва літаків.
Перші ознаки того, що в цій справі щось пішло не так, з'явилися в минулому місяці. 24 березня заступник російського міністра оборони з озброєння Юрій Борисов заявив газеті «Комерсант», що військові серйозно скорочують кількість закуповуваних Т-50. Замість 52 винищувачів-невидимок Росія побудує всього 12 машин.
Це мізерно мало.
На сьогодні Кремль створив п'ять досвідчених зразків Т-50, а один серйозно постраждав під час пожежі. Між тим, у розробці цього літака бере участь Індія, і фінансування Нью-Делі допомагає зберігати життя цього проекту. Однак зараз керівники з індійських ВПС взагалі припинили розмовляти зі своїми російськими колегами.
Все це привертає увагу до проблем Росії у створенні винищувачів п'ятого покоління, які потрібні країні, щоб змагатися з кращими зразками, пропонованими США і Китаєм.
Досвідчені зразки будувати легко, однак створити по-справжньому працездатний літаків, причому в період великого економічного спаду, дуже непросто. І це особливо вірно, коли мова йде не про маленької партії, а про великій кількості.
«У нових економічних умовах початкові плани можуть бути скориговані, - сказав Борисов. - Краще мати запас у вигляді ПАК ФА і можливість потім просунутися вперед, до кінця вичавивши всі можливості винищувачів покоління 4+».
Він мав на увазі сучасні, але не володіють характеристиками малопомітності багатоцільові літаки Су-30 і Су-35. За словами Борисова, ці машини закриють щілину, яка утворюється в результаті скорочення виробництва Т-50.
Теоретично Т-50 повинен стати російським конкурентом американських винищувачів F-22 і F-35. На перший погляд, Т-50 здається потужним і боєздатним літаком. Він великий, високошвидкісний і володіє великою дальністю. На авіашоу ця машина показує високу маневреність.
У нього два величезних, страшних на вигляд двигуна, рознесені між собою на велику відстань для забезпечення стійкості. Розмах крила у літака перевищує 15 метрів. У Т-50 є великий внутрішній відсік озброєнь, і він володіє характеристиками малопомітності, що дозволяють ухилятися від радарів супротивника. Якщо у машини є технічні проблеми, то Росія їх не розкриває.
Офіційно в скороченні виробництва винна непроста економічна ситуація в Росії. Загальна вартість розробки літака невідома і може становити від 10 до 30 мільярдів доларів. Індія вже витратила на ці цілі п'ять мільярдів доларів. Але і на технічному фронті не все добре.
Справа в тому, що ми знаємо: Індія розповість про проблеми з цим літаком.
Вже більше року індійська газета Business Standard пише про недобрих передчуттях Нью-Делі. Індійська версія Т-50 відома як FGFA.
«Наявні у FGFA двигуни АЛ-41Ф1 володіють недостатньою потужністю, а росіяни не хочуть ділитися важливою проектної інформацією, у зв'язку з чим у підсумку цей винищувач буде коштувати занадто дорого», - повідомляє газета, посилаючись на брифінги керівництва індійських ВПС, проведені в грудні 2013 року.
Через місяць в пресу просочилися і інші неприємні новини. Індія хотіла отримати більшу частку в цьому проекті. Але двигуни були раніше погані, коштували надто дорого, РЛС літака «не відповідала вимогам», а «характеристики малопомітності були спроектовані слабо».
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Кличко вирішив покласти гроші в закордонні банки
Потім в червні Т-50 здійснив посадку на випробувальному аеродромі в підмосковному Жуковському... і у нього загорівся двигун. Російські представники заявили, що збиток незначний, проте на фотографіях видно, що вся задня частина фюзеляжу почорніла від полум'я.
«Скандал посилився... з-за відмови Росії розповісти подробиці події. Дійшло до того, що присутній на місці команді технічної оцінки з індійських ВПС було відмовлено в доступі до пошкодженій машині», - заявила Defense News Моніка Чансория (Monika Chansoria) з делійського Центру вивчення наземних воєн (Center for Land Warfare Studies).
Індія і Росія повинні були продовжити переговори за контрактом на розробку. Однак зараз Нью-Делі не виходить на зв'язок з Москвою. Російське міністерство оборони хотіло провести зустрічі зі своїми індійськими партнерами з лютого по березень. Індія не відповіла.
«Командування [індійських ВПС] побоюється, що FGFA послабить доводи на користь покупки французьких винищувачів Rafale. Цей контракт на 18-20 мільярдів доларів в даний час знаходиться на стадії безуспішних поки переговорів», - повідомила Business Standard.
Російські засоби масової інформації вважають, що одна з головних причин скорочення виробництва Т-50 це зниження цін на нафту. Кремлю не вистачає грошей, і він у цих умовах навряд чи зможе обґрунтувати багатомільярдні витрати на новий літак-невидимку у кількості 52 одиниць.
Якщо так, значить, після поліпшення економічної ситуації в Росії Кремль може повернутися до початкового графіку будівництва Т-50, правда, з невеликою затримкою. Це в кращому випадку, при наявності сприятливих обставин.
В гіршому випадку у літака будуть серйозні і таємничі технічні проблеми. А якщо Індія піде далі і відмовиться від участі у програмі, Т-50 з проблеми перетвориться на катастрофу.
Це буде означати, що розрахунок на мільярдні інвестиції не виправдався, і що Росія втратила найбільшого покупця на світовому ринку.
Російські ВПС користуються в основному літаками радянської споруди, які з кожним днем все більше старіють. Росія просто не в стані досить швидко замінювати свої старіючі винищувачі і будувати найсучасніші машини тими ж темпами, що Вашингтон і Пекін.
Проте Москва поступово удосконалити існуючі розробки, такі як Су-30 і Су-35. А це говорить про те, що будівництво революційного літака, такого як Т-50, їй не під силу.
Джерело: