Під виглядом деофшоризації Яценюк просуває корупційну схему.
Під приводом боротьби з офшорами Уряд просуває в парламенті денонсування Конвенції з Кіпром "Про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи".
З цього приводу маємо що сказати. Кіпр – не офшор, пише Голова правління Центру протидії корупції, експерт антикорупційної групи Реанімаційного пакету реформ Віталій Шабунін у блозі на УП.
В міжнародній практиці офшорною визнається юрисдикція, котра має нульові або дуже низькі відсоткові податкові ставки для нерезидентів та дозволяє ретельно приховати справжнього бенефіціара компанії чи трасту.
Це, переважно, острівні країни, які торгують секретністю та дозволяють іноземцям, які вливають капітал в країну, не сплачувати податки взагалі або платити абсолютний мінімум. При цьому, офшорні юрисдикції особливо не переймаються перевіркою легальності походження такого капіталу – навіть на вимогу іноземних правоохоронних та податкових органів. Вони обіцяють сильні гарантії секретності "великому інвестору". Хрестоматійним прикладом є Павло Лазаренко, який "інвестував" корупційно набуті сотні мільйонів в банк в Антигуа та траст в Гернзі.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2011 визначено офіційний перелік офшорних зон, в якому Кіпру немає, а натомість, є країни типу Беліз, острів Гернзі, острів Мен, Монако, Британські Віргінські острови, Науру, Кайманові острови, Сейшельські острови та ряд інших класичних офшорів.
Кіпр, на відміну від вище названих офшорів, є країною-членом Європейського Союзу, на яку поширюються Директиви ЄС з питань протидії відмиванню грошей. Кіпр з часу вступу в ЄС скасував нульові податкові ставки для іноземців та припинив торгувати секретністю. Власника Кіпрських компаній без проблем можна розкрити, придбавши виписку з офіційного Кіпрського реєстру, що регулярно роблить ЦПК в своїх антикорупційних розслідуваннях.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Експерт: втеча Яценюка з країни лише питання часу
Навіть якщо і вважати Кіпр офшором, денонсування угоди з ним не вирішить проблему відтоку корупційного та іншого нелегального капіталу з України.
Радше, навпаки, це створить бар'єр притоку доброчесного капіталу та доброчесних інвесторів, які, за умови глибокої економічної кризи, потрібні нам як кисень.
Угоди про уникнення подвійного оподаткування є стандартним міжнародним інструментом створення сприятливого інвестиційного клімату. Тобто, якщо ми хочемо привабити іноземних інвесторів вкладати в Україну капітал, маємо їм забезпечити вигідні та конкурентні умови оподаткування. По-суті, це – гарантія іноземному інвестору, що отриманий в Україні прибуток (після сплати основних податкових зобов'язань в Україні) можна буде вивезти з України без сплати додаткових високих податків. Якщо зараз угода дозволяє Кіпрським інвесторам платити від 5 до 15% з дивідендів, то після скасування угоди буде застосовуватися стандартна ставка 15% податку.
В реалії, Кіпр – це одна з 73 країн світу, з якими Україна ратифікувала подібні угоди, основані на рамковій Конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Серед них ще кілька членів ЄС: Великобританія, Нідерланди, Австрія, Греція, Швеція, Німеччина. При чому в багатьох угодах ставки оподаткування нижчі, ніж з Кіпром: від 5% до 10% оподатковуються дивіденди, які витікають у Великобританію, 0%, 5% або 15% – в Нідерланди, 5% або 10% – в Австрію, Грецію чи Німеччину. Нижчими ніж з Кіпром ставки по роялті є в угодах з Австрією, Німеччиною, Швецією (0% або 5%) та з Великобританією (0%).
Виникає логічне питання: чому денонсуємо угоду саме з Кіпром?
Якщо застосовувати логіку Уряду, то потрібно паралельно денонсувати угоди і з вище названими країнами-членами ЄС, де податкові ставки навіть нижчі! Але, напевно, денонсування якоїсь податкової угоди з Великобританією звучить не так популістично ефектно, як аналогічний правовий шабаш, вчинений щодо Кіпру.
Дуже не хотілося б стати свідками ініціативи масових скасувань податкових угод з країнами членами ЄС, адже тоді можна буде ставити хрест на Євроінтеграції.
Одностороння денонсація угод про уникнення подвійного оподаткування суперечить фундаментальним принципам Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом.
Окрім того, Україна проявить справжнє невігластво, порушивши базовий принцип міжнародного права - pacta sunt servanta – договори повинні виконуватися.
Джерело: