Офіційно фільм «Волинь» вийшов у польський кінопрокат 7 жовтня. Правда, про це «киношедевре» вже багато написано, багато встигли його побачити – ще навіть до прем'єри. Як-то так «співпало», що з виходом «Волині» у польський прокат в Києві почалися чергові Дні польського кіно. У програмі цього кинодейства демонстрація «Волині» не вказана. Але... Що заважає трохи «покращити» програму і показати цей фільм? Сподіваюся, організаторам Днів вистачить розуму цього не робити. Хоча чомусь активно циркулюють чутки, що це буде зроблено.
Про це у своєму блозі пише відомий публіцист Петро Кралюк.
«Сказати, що фільм відверто антиукраїнський і антиісторичний – це сказати дуже мало. Є типовий зразок націоналістичної міфології, де свої представлені добрими і нещасними, а чужі – як злі і кровожерливі. До історичної правди цей «шедевр» має таке відношення, як приблизно відома Гоголівська повість «Тарас Бульба». Правда, Гоголь, коли писав ура-патріотичний твір, одночасно створював контексти, які руйнували патріотизм – така витончена гра з читачем. Чого, наприклад, коштує те, що головний позитивний герой твору Тарас Бульба, їздить на коні, у якій ім'ячко Чорт?», – написав Петро Кралюк.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Війна закінчиться за два роки
Можливо, пан Смажовский вирішив теж пограти (на цей раз з глядачем) в таку витончену гру. Занадто багато у фільмі історичних невідповідностей. Ймовірно, вершиною цього є епізод, де греко-католицький священик православної Волині освячує сокири, ножі й вили, щоб ними українці вбивали бідних поляків. Майже як у часи «Уманської різанини» - правда, тоді знаряддя вбивства святили православні духівники. Але, хто з польських глядачів знає такі «тонкощі», щоб помітити подібні невідповідності? Пересічний поляк, для якого українські реалії в цілому «терра інкогніта».
«Які ж з'являться у польського глядача «ідеї» після перегляду «Волині»? Ймовірно, що українці – звірі, якісь варвари ХХ століття. Вони навіть гірше німецьких нацистів і радянських більшовиків! Німці, до речі, у фільмі зображені дуже і дуже непогано. Треба ж рахуватися з реаліями Євросоюзу! І радянські партизани виглядають, як втілення доброти, – не те що «великі українці». Однак Смажовский, звичайно, говорить, що знімав свій фільм для взаєморозуміння з тими ж українцями. Навіть не знаю, як це назвати – витонченою грою з публікою або просто цинізмом?», – задається питанням український публіцист.
Фільм «Волинь» не з'явився з нізвідки. Це ланка антиукраїнської кампанії, яка останнім часом набирає обороти в Польщі. Її складовими частинами є і звичайно ухвала польського сейму про геноцид поляків на Волині, і спроби залучати до кримінальної відповідальності тих, хто заперечує «волинську різанину», і інші подібні речі. Існує чимало причин цієї антиукраїнської кампанії – тут і спроби політиків, переважно популістського спрямування, отримати електоральні симпатії, і спекуляції «громадських активістів», у яких мета - отримати певну вигоду для себе, є і російський слід.
На думку Петра Кралюка, є один аспект, на який в Україні мало звертають увагу. Не все так благополучно в Польщі, як може здатися з «українського берега». Звичайно, ми програємо полякам у багатьох речах – економічній сфері, соціальній, культурній... Але багато поляки незадоволені життям в країні і масово мігрують в Німеччину, інші західні країни. Особливо це стосується молоді. Тому складається ситуація, що Польща потребує все більше робочих руках. І тут «братів-поляків» виручають українці, які приїжджають до них на роботу. Також українці стають донорами поляків у сфері вищої школи. Польські викладачі заявили, що сподіваються виправити у себе ситуацію з дефіцитом студентів за рахунок українців.
«Така експансія українців викликає занепокоєння з боку польської політичної еліти. Показово, що під час обговорення в польському сеймі постанову про геноцид поляків на Волині звучало таке: мовляв, українці зараз в Польщі створюють компактні місця проживання, у тому числі в Любліні. При цьому «нові українці» Польщі є переважно національно свідомими людьми, а то і прихильниками українського націоналізму. Так необхідно нівелювати їх українську свідомість, зробити національно аморфними, а ще краще – полонізувати. І тут якраз годиться міфологія «волинської різанини», яка представлена у фільмі Смажовського «Волинь» і іншої продукції такого ж типу. Ця міфологія каже українцям: ви – бандити, резуны, звірі, навіть гірше звірів, ви – нецивілізовані, не місце вам в Європі, а якщо хочете бути в європейському домі – відмовтеся від свого націоналізму. І, дійсно, хіба після «Волині» захочеться бути українцем?», – зазначив експерт.
Він припустив, що ймовірно, польські політики сподіваються, що це спрацює. Але історія, на жаль, їх нічому не навчила – зокрема, історія Волині.
Джерело: