Реєстрація власного бізнесу завжди була справжнім випробуванням для українців. Величезні черги, хабарництво та корупція – все це більше нагадувало біг з перепонами, а не нормальних сервіс, який держава мала б надавати громадянам.
Тим не менше, нині в Україні зареєстровано понад 3 млн підприємців, що говорить про активність українців і їх бажання працювати, не зважаючи на ті перепони, які їм створювала держава протягом останніх 24 років.
У рамках процесу дерегуляції, за ініціативи Уряду та Прем'єр-міністра Арсенія Яценюка впродовж 18 місяців ми планомірно запроваджуємо новації, які мають кардинально змінити ситуацію, що склалася, і спростити життя підприємцям.
8 квітня ми запустили онлайн-сервіси Міністерства юстиції. Серед них – електронна реєстрація підприємців, коли громадяни можуть обрати на сайті модельний статут і зареєструвати бізнес за 5 хвилин. Окрім того, ми спростили реєстрацію підприємства у паперовому вигляді. На рівні закону затверджено, що реєстрація є безкоштовною, а процес не має займати більше 24 годин.
Але, на жаль, бюрократія є не лише на стадії реєстрації, а й на стадії фактичного запуску підприємства.
Так, зареєструвавши підприємство за 5 хвилин на сайті Мін'юсту, бізнесмени мали тижнями бігати по органах статистики, податкової, до Пенсійного фонду, щоб стати на облік і почати працювати.
Тому ми разом із колегами з Мінсоцполітики та Мінекономіки запровадили новий механізм обміну інформацією та реєстрації наших підприємців в режимі онлайн.
Система забезпечує автоматизований електронний обмін інформацією між нашим реєстром і відповідними базами даних цих органів.
Сьогодні набули чинності наші спільні накази, завдяки яким після реєстрації в Міністерстві юстиції інформація про нове підприємство в режимі онлайн і не пізніше, ніж кожні 2 години, завантажується в системи Пенсійного фонду і Держстатистики.
Ці органи протягом ще двох годин мають взяти на облік підприємця і внести інформацію про це до реєстру бізнесу.
Таким чином майбутнім підприємцям більше не потрібно бігати по кабінетах в усіх органах, щоб стати на облік і почати бізнес. Зранку ви зареєструвалися, а до кінця дня ви вже отримуєте витяг з реєстру про те, що ви стоїте на обліку в Пенсійному фонді і в органах статистики.
Це та реальна дерегуляція, яка спрощує життя українцям.
Сподіваюся, вже завтра ми підпишемо аналогічний документ з Міністерством фінансів і українці отримають повноцінний механізм дуже швидкої і простої реєстрації суб'єктів підприємництва.
Реєстрація бізнесу онлайн – далеко не єдиний сучасний сервіс Міністерства юстиції.
Українські підприємці можуть отримати на сайті Мін'юсту витяги, довідки та виписки без необхідності спілкування з чиновником, без хабарів, витративши на цю процедуру всього кілька хвилин.
Такий підхід не йде в жодне порівняння з тим, що було раніше. До запровадження онлайн-сервісів 1,5 мільйони документів щорічно отримувалися через черги і корупцію.
Нині через інтернет можна отримати інформацію з Реєстру актів цивільного шлюбу, подати заявку на реєстрацію новонародженого, реєстрацію шлюбу, зміну прізвища тощо.
Ви можете без контакту з чиновником РАЦСу зайти на сайт Мін'юсту та відправити відскановані документи і свою заявку на укладення шлюбу, вибрати дату і приміщення РАЦСу, в якому хочете провести церемонію одруження.
Ми також запустили пілотний проект щодо реєстрації малюків співробітниками РАЦСів безпосередньо в пологових будинках. Зараз він діє у 7 обласних центрах, а згодом запрацює по всій Україні.
Окрім того, нині запроваджуються ініціативи, які ще рік тому вважалися фантастикою. Минулого тижня Уряд прийняв постанову, якою запровадив систему ідентифікації громадян за допомогою платіжних карток – так званий BankID. Зараз справа за НБУ, який власним рішенням має реалізувати механізм такої ідентифікації.
І це прорив не лише для Мін'юсту. Завдяки BankID ми маємо реальні шанси до кінця року більшість адмінпослуг на рівні міністерств перевести в онлайн режим.
Триває удосконалення онлайн-послуг, пов'язаних з отриманням інформації з реєстру нерухомості. Від учора запроваджено систему пошуку майна за ім'ям та прізвищем.Тепер співробітники антикорупційних органів, журналісти та прості українці зможуть взнати, яким майном володіють місцеві чиновники, судді чи прокурори.
Це максимальна прозорість державних службовців і влади перед громадою. Це доступ до того майна, яке могло бути набуте посадовцями в незаконний спосіб. Тому прошу всіх українців максимально користатися цим інструментом контролю державних службовців.
Лише вчора на сайт для отримання інформації зайшло кілька десятків тисяч українців. Нині сайт працює все ще в тестовому режимі. Але вже за кілька днів ми остаточно налаштуємо систему і запустимо її повноцінно.
Надалі ми плануємо вдосконалення існуючих сервісів та запровадження нових ініціатив. Запрошуємо громадськість та експертне середовище до співпраці, щоб яким ще більше спростити життя простого українця і зробити державні сервіси максимально зручними і комфортними.
Павло Петренко, блог на УП
Джерело: